STÄNG
Lär av svenska experter
Tillgänglig 365 dagar
Börja när du vill

Hantera din stress

Bild på Giorgio Grossi
Giorgio Grossi Stressforskare och legitimerad psykoterapeut

Den här kursen ger dig alla redskap för att kunna leva ett mer harmoniskt liv där du själv står vid rodret.

I den här kursen så kommer du att få ta del av vad stress egentligen är och vilken påverkan den har på oss människor på kort och lång sikt. Fakta kommer att blandas med konkreta tips och övningar som kommer att hjälpa dig att minska din stress samt också förhoppningsvis bidra till att du kan uppleva en större livskvalitet.

Kursen kommer också kunna bidra till att du kan leva ett rikare och mer meningsfullt liv där du själv står vid rodret. Visst låter det lockande?

Du kommer att få reflektera över vad som faktiskt är viktigt i just ditt liv och hjälp med att formulera dina målsättningar och också få kunskap om vilka hinder som kanske kan dyka upp på vägen och hur du kan hantera dem.

Du kommer också att få möta dig själv på din 100-årsdag. Spännande eller hur?

Du kommer att bekanta dig med hur du ökar din medvetna närvaro och vad tankar och känslor egentligen är. Du kommer att guidas i hur du kan balansera aktivitet och vila och varför det är så viktigt och hur det bidrar till ett mer harmoniskt liv.

 

DET HÄR KOMMER DU ATT LÄRA DIG

Vad är egentligen stress?

Våra stressreaktioner är desamma som för miljontals år sedan och under ytan är vi fortfarande stenåldersmänniskor. Stressen idag handlar förvisso om helt andra situationer men den fysiska och psykiska upplevelsen är precis den samma, då som nu.

Kartläggning och problemlösning

Kartläggning av situationer som framkallar stress, de tankar, känslor och fysiska förnimmelser som uppstår i situationen, de beteenden man då ägnar sig åt och de konsekvenser som beteendena medför på kort respektive lång sikt. Efter kartläggningen kommer du få redskap för hur du kan lösa ditt aktuella problem.

Möt dig själv på din 100-årsdag

Du kommer att visualisera ditt 100-årskalas. Vilka gäster är där? Vad säger de om dig? En spännande övning som gör det mycket tydligt för dig vad som faktiskt är viktigt i ditt liv.

Du lär dig bland annat

  • Vad stress egentligen är
  • Hur du bör förhålla dig till tankar och känslor som utlöser din stress
  • Kartlägga vad som är viktigt i just ditt liv

För vem?

För dig som upplever att stressen har tagit för stor plats i ditt liv och som vill ha hjälp med att sortera ut vad som egentligen är viktigt för dig. Och som på ett enkelt och tillgängligt sätt vill lära dig tekniker som gör att du kan leva ett mer harmoniskt liv.

Ungefärlig kurstid

Cirka 3 timmar + egen tid för övningar.

Du behöver

Det enda som du behöver är att unna dig tid att genomföra kursen.
490 kr
kursinnehåll
AVSNITT 1

Vad är stress?

Stress är kroppens reaktion på en situation som vi uppfattar som hotfull eller utmanande. Det är en överlevnadsmekanism sedan urminnes tider.
  1. Vad är stress?
  2. En uråldrig överlevnadsmekanism
AVSNITT 2

Kartlägg ditt beteende under stress

Kartläggning av dina stressreaktioner enligt en modell som kallas för SORK.
  1. SORK och exemplet snabbköpskön
  2. Sammanfattning av SORK-modellen
  3. Arbetsbladet "SORK"
AVSNITT 3

Problemlösning

Vi kan välja våra handlingar och därigenom påverka vår situation men däremot inte välja våra tankar och känslor. Men vi kan välja hur vi möter våra reaktioner!
  1. Strukturerad problemlösning och exemplet jobbiga morgnar
  2. Sinnesrobönen
  3. Arbetsbladet "Problemlösning"
AVSNITT 4

Vad är känslor?

Varje människa föds med en uppsättning grundläggande känslor. Vilka är det?
  1. Våra känslor och hur de fungerar
  2. Sammanfattning om känslor
AVSNITT 5

Vad är tankar?

Eftersom vi inte kan förändra våra tankar så återstår alternativet att låta dem vara som de är och helt enkelt acceptera dem. Och hur gör man det?
  1. Olika sätt att se på tankar
  2. Från fusion till defusion – att skapa distans till sina tankar
AVSNITT 6

Medveten närvaro

Många av de situationer som vi människor ältar existerar inte i nuet utan hör till gårdagen eller morgondagen. För att komma till nuet kan du träna på att uppmärksamma dina sinnen. Det du ser, hör, känner, doftar, smakar just nu, är upplevelser i nuet.
  1. Att leva i nuet
  2. Sammanfattning om medveten närvaro
  3. Fler övningar i medveten närvaro
AVSNITT 7

Vad är viktigt i ditt liv?

Värderingar handlar om hur vi vill leva våra liv. Om vi, av ett eller annat skäl, inte följer våra värden och önskningar uppstår lidande.
  1. Om värderingar och ditt 100-årskalas
  2. Dina grundläggande värderingar
  3. Arbetsbladet "Livskompass"
AVSNITT 8

Målsättning

Sätta upp konkreta, specifika, tidsbundna och realistiska mål utifrån dina värderingar.
  1. Ta små steg i värderad riktning
  2. Formulera dina mål
  3. Arbetsbladet "Målsättning"
AVSNITT 9

En sak i taget

Du hinner mer och känner dig mindre stressad när du gör en sak i taget.
  1. Mindre multitasking
  2. Hur du kan fokusera bättre på jobbet
AVSNITT 10

Återhämtning och vila

Olika typer av trötthet behöver olika typer av återhämtning. Hur åstadkommer du "randiga dagar"?
  1. Trötthet och randiga dagar
  2. Olika typer av återhämtning och att agera med närvaro
AVSNITT 11

Återfallsprevention

Skulle det vara så att du faller tillbaka i gamla mönster så är det faktiskt inte värre än att du börjar om på nytt. Det är högst mänskligt att göra misstag ibland men var snäll mot dig själv och led dig varsamt in igen på den väg som du vet är bra för dig.
  1. Slutord