Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies.

Hälsa och livsstil

Lär dig sova gott och varför du ska göra det

Christian Benedict & Gabrielle Locquegnies

Christian Benedict & Gabrielle Locquegnies

Sömnforskare / Leg. psykolog

I samarbete med:

Få värdefulla tekniker och konkreta redskap som bäddar för en god natts sömn och därmed en bättre hälsa.

I dagens stressiga samhälle är det många av oss som får problem med att sova. Det kan vara både påfrestande och stressande när vi inte får vår välbehövliga sömn och återhämtning. I den här kursen kommer du få ta del av de senaste rönen kring sömn och vad som faktiskt händer i kropp och knopp när vi sover. Och självklart får du ett antal tekniker och redskap som kommer att hjälpa dig att sova gott!

Till din hjälp har du hela två kursledare. Christian Benedict, som är något så spännande som sömnforskare, och Gabrielle Locquegnies, legitimerad psykolog och KBT-terapeut som dagligen jobbar med klienter som har olika sömnstörningar och stressproblematik.

Visste du till exempel att din hjärna tvättar sig själv under tiden som du sover? Och att våra hjärnor hjälper oss att hitta lösningar på problem under vår sömn. Att sömn till och med kan bidra till att vi går ner i vikt.

Du kommer också att få bekanta dig med de olika sömnstadierna och vad de har för viktiga betydelser för oss människor, både på ett mentalt och fysiskt plan. En annan kunskap som du bjuds på är hur vår inre klocka fungerar. Tro det eller ej, men vi förbereder oss för nästa natts sömn redan när vi slår upp ögonen på morgonen.

  • Du lär dig bland annat

    • Vad som händer i kroppen när vi sover
    • Varför sömnen är viktig för oss människor
    • Olika tekniker som kommer främja just din sömn
  • För vem?

    För dig som har problem med din nattsömn. Och som på ett enkelt och tillgängligt sätt vill lära dig mer om varför det är bra att sova samt tekniker för hur du gör det på bästa vis.

  • Ungefärlig kurstid

    Cirka 2 timmar + egen tid för övningar.

  • Du behöver

    Det enda du behöver är att unna dig tid att genomföra kursen.

Det här kommer du att lära dig

Vad händer i din kropp och knopp när du sover

Du får ta del av de senaste forskningsrönen kring sömn och hur sömnen påverkar din kropp och hjärna. Du lär dig vilka sömnstadier vi går igenom under natten och vad de olika stadierna har för effekt på dig.

Vår tids största sömntjuv

Den digitala revolutionen är fantastisk för oss människor och har inneburit så många möjligheter, men den har också kommit att leda till stress och sömnsvårigheter för oss. Här får du kunskap om vad du kan göra för att undvika negativ påverkan av den digitala tekniken.

Tekniker för att somna

Du kommer att få ta del av en rad tekniker för hur du kan slappna av som kommer att hjälpa dig att komma ner i varv och somna. Du kommer också lära dig hur du ska hantera olika orostankar som gärna dyker upp just som vi ska till att sova.

Kursinnehåll
Avsnitt 1

Vad är sömn?

Många av oss människor sover så mycket som 1/3 av vårt liv, det säger i sig självt att sömn är viktigt för oss. Men hur ser vår sömn ut egentligen?

  • Hur sover vi?
  • De olika sömnfaserna
Avsnitt 2

Vad händer när vi sover?

Sömn är ett mirakelmedel för hjärna och kropp.

  • Varför sömnen är så viktig för oss
  • Sömnens påverkan på knoppen och kroppen
Avsnitt 3

Den inre klockan

Hela din vakna tid förbereder dig för din sömn. Redan när du slår upp ögonen på morgonen startar kroppens förberedelse för nästa natts sömn.

  • Sömnförberedelser från morgon till kväll
  • Grundförutsättningar för att sova gott
Lär känna profilen
Christian Benedict & Gabrielle Locquegnies

Om Christian Benedict & Gabrielle Locquegnies

Christian Benedict är docent i neurovetenskap vid Uppsala universitet och forskar om sömnens betydelse för hälsan och prestationen. Gabrielle Locquegnies är legitimerad psykolog och KBT-terapeut.
Läs mer

Se fler kurser