STÄNG
Lär av svenska experter
Tillgänglig 365 dagar
Börja när du vill

Sömn för bättre hälsa och högre prestation

Bild på Christian Benedict & Gabrielle Locquegnies
Christian Benedict & Gabrielle Locquegnies Sömnforskare / Leg. psykolog

Få värdefulla tekniker och konkreta redskap som bäddar för en god natts sömn och därmed en bättre hälsa.

I dagens stressiga samhälle är det många av oss som får problem med att sova. Det kan vara både påfrestande och stressande när vi inte får vår välbehövliga sömn och återhämtning. I den här kursen kommer du få ta del av de senaste rönen kring sömn och vad som faktiskt händer i kropp och knopp när vi sover. Och självklart får du ett antal tekniker och redskap som kommer att hjälpa dig att sova gott!

Till din hjälp har du hela två kursledare. Christian Benedict, som är något så spännande som sömnforskare, och Gabrielle Locquegnies, legitimerad psykolog och KBT-terapeut som dagligen jobbar med klienter som har olika sömnstörningar och stressproblematik.

Visste du till exempel att din hjärna tvättar sig själv under tiden som du sover? Och att våra hjärnor hjälper oss att hitta lösningar på problem under vår sömn. Att sömn till och med kan bidra till att vi går ner i vikt.

Du kommer också att få bekanta dig med de olika sömnstadierna och vad de har för viktiga betydelser för oss människor, både på ett mentalt och fysiskt plan. En annan kunskap som du bjuds på är hur vår inre klocka fungerar. Tro det eller ej, men vi förbereder oss för nästa natts sömn redan när vi slår upp ögonen på morgonen.

Du lär dig bland annat

  • Vad som händer i kroppen när vi sover
  • Varför sömnen är viktig för oss människor
  • Olika tekniker som kommer främja just din sömn

För vem?

För dig som har problem med din nattsömn. Och som på ett enkelt och tillgängligt sätt vill lära dig mer om varför det är bra att sova samt tekniker för hur du gör det på bästa vis.

Ungefärlig kurstid

Cirka 2 timmar + egen tid för övningar.

Du behöver

Det enda du behöver är att unna dig tid att genomföra kursen.
490 kr
kursinnehåll
AVSNITT 1

Vad är sömn?

Många av oss människor sover så mycket som 1/3 av vårt liv, det säger i sig självt att sömn är viktigt för oss. Men hur ser vår sömn ut egentligen?
  1. Hur sover vi?
  2. De olika sömnfaserna
AVSNITT 2

Vad händer när vi sover?

Sömn är ett mirakelmedel för hjärna och kropp.
  1. Varför sömnen är så viktig för oss
  2. Sömnens påverkan på knoppen och kroppen
AVSNITT 3

Den inre klockan

Hela din vakna tid förbereder dig för din sömn. Redan när du slår upp ögonen på morgonen startar kroppens förberedelse för nästa natts sömn.
  1. Sömnförberedelser från morgon till kväll
  2. Grundförutsättningar för att sova gott
AVSNITT 4

Den digitala revolutionen

Den digitala revolutionen är fantastisk på många sätt men kanske inte för din sömn.
  1. Försämrar mobilen vår sömn?
  2. Varför våra digitala enheter påverkar vår nattsömn
AVSNITT 5

Vad orsakar våra sömnproblem?

Olika orsaker till sömnproblem, vissa personligheter har större benägenhet att få svårt med sömnen. Vilken hjälp finns att få? Stimuluskontroll.
  1. Sömnproblem
  2. Hantera sömnproblem
AVSNITT 6

Bukandning

Bukandning är en teknik för enklare insomning och som påverkar hela din hälsa på ett positivt sätt.
  1. Bukandning
  2. Instruktion bukandning
AVSNITT 7

Andas i 4-kant

Att andas enligt tekniken 4-kant ökar förutsättningen för insomning och är en enkel teknik som du kan använda dig av när som helst under dagen för att komma ner i varv.
  1. Andas i 4-kant
  2. Instruktion teknik 4-kant
AVSNITT 8

Inre bild

Att somna med hjälp av en inre bild kan vara en mycket vilsam och harmoniserande teknik.
  1. Inre bild
  2. Instruktion inre bild
AVSNITT 9

Orostankar

Orostankar har en benägenhet att dyka upp just som vi ska somna. Här får du verktyg för hur du ska göra när tankarna pockar på din uppmärksamhet.
  1. Orostankar
  2. Instruktion i att hantera orostankar
  3. Övning orostankar och problemlösning
AVSNITT 10

Sömnrestriktion

Har man sömnproblem ligger man ofta i sängen under lång tid utan att sova. Sömnrestriktion handlar om att du "bara" ska ligga i din säng under de timmar som du förväntas att sova.
  1. Sömnrestriktion
  2. Utövande av sömnrestriktion