STÄNG
Lär av svenska experter
Tillgänglig 365 dagar
Börja när du vill

Sova hela natten – ge ditt barn bättre sömn utan sömnmetoder

Bild på Malin Bergström
Malin Bergström Barnpsykolog och forskare

Hjälp dina barn till bättre sömnrutiner – så att även du som förälder kan sova gott. Barnpsykologen ger sina bästa råd.

Sömnen är avgörande för att vi ska fungera som människor. Ändå bjuder en av livets viktigaste perioder, när vi precis fått vår älskade lilla unge, på betydligt mindre sömn fast vi just då behöver mer energi och tålamod än någonsin! Många föräldrar får rådet att pröva femminutersmetoden för att styra upp barnets sömn en gång för alla. Men i den här kursen får du lära dig andra sätt. Sätt som inte innebär att ditt barn behöver skrika sig till sömns ensamt.

Du får svar på frågorna: Var ska barnet sova? Hur ska hon sova? Jag vill ha mitt barn nära på natten men min partner vill att hon ska sova i egen säng, vad gör vi? Hur löser vi kvällstrassel och nattskräck?

Du får också kunskap om hur barns sömnmönster skiljer sig från vuxnas, varför barn vaknar på nätterna och hur du kan skapa er egen sömnmetod, utifrån era egna behov och personligheter.

Barns utveckling är hisnande de första åren; de får tänder, börjar prata, är förkylda och blir pappiga i perioder. Och den utvecklingen avspeglas i hur de sover. Därför behöver vårt föräldraskap vara lika lyhört när det gäller sömn som all annan utveckling. För att vi ska få sova så gott som möjligt allihop – både du och ditt barn!

Du lär dig bland annat

  • Var och hur ditt barn får bäst sömn
  • Hur du skapar din egen sömnmetod
  • Hur ni ska göra om ni tycker olika som föräldrar

För vem?

För föräldrar som vill ge sina små eller lite större barn (0–4 år) en riktigt god natts sömn. Malin Bergström, barnpsykolog och forskare, guidar dig till John Blund.

Ungefärlig kurstid

3 timmar varav 50 minuter film.

Du behöver

Tålamod.
399 kr
239 kr
kursinnehåll
AVSNITT 1

Den grundläggande sömnen

I detta första avsnitt får du lära dig om grunderna för en god sömn för dig och ditt barn.
  1. Vi föräldrar står för tryggheten
  2. Styra upp sömnen
  3. Åsikter om barns sovande
  4. Ett barns sömnmönster
  5. Din egen sömn
  6. Var ska barnet sova?
  7. Känsliga perioder påverkar sömnen
  8. Uppgift: Kartlägg din sömn
AVSNITT 2

Första månaden

Här får du veta vad som är bra att tänka på gällande sömnen de allra första veckorna i barnets liv.
  1. Den första tiden
  2. Här är Märta och Wille
  3. En nyfödd sover större delen av dygnet
  4. Markera dygnsrytm
  5. När barnet är 2–4 veckor
  6. Sov i samma rum
  7. Hur ska barnet ligga?
AVSNITT 3

Första året

Barnet utvecklas väldigt mycket i början. I det här avsnittet får du tips på vad du bör tänka på under de olika delarna av det första året.
  1. 1–3 månader: Utgå från barnets rytm
  2. Äta på nätterna
  3. Märta har svårt att somna (1–3 mån)
  4. Wille sover mycket (1–3 mån)
  5. 4–6 månader: Mer struktur
  6. Märta äter ofta på natten (4–6 mån)
  7. Wille somnar gott i vagnen (4–6 mån)
  8. 7–9 månader: Stora utvecklingssteg
  9. Barnet behöver försäkran
  10. Mina bästa sömntips
  11. Wille sover i två långa pass (7–9 mån)
  12. Märta har lärt sig sova (7–9 mån)
  13. Sluta nattamma
AVSNITT 4

Nattningen

Det finns många olika sätt och metoder att natta. I det här avsnittet går Malin igenom några av dem.
  1. Bra rutiner för kvällen och natten
  2. Öronproppar och andra tips
  3. Funkar sömnmetoder?
  4. Attachment parenting & Somna utan gråt
  5. Tassmetoden & femminutersmetoden
  6. Sova hela natten-kuren
AVSNITT 5

Ett år och framåt

Vad bör man tänka på gällande sömnen när barnet har blivit lite större? Det går vi igenom i det här avsnittet.
  1. Ett år – nu ändras barnets sömnmönster
  2. Wille och Märta (1 år)
  3. Många drömmar vid 18 månader
  4. Komma tultande
  5. Två år – ingen sovmorgon direkt
  6. Kvällstrassel (2 år)
  7. Mardrömmar och nattskräck
  8. Wille är ängslig på kvällarna (2 år)
  9. Lugna morgnar med Märta (2 år)
  10. Många slutar sova middag vid tre år
  11. Wille lägger sig direkt efter maten (3 år)
  12. Märta somnar som en stock (3 år)
  13. Natta med skärm