STÄNG
Lär av svenska experter
Tillgänglig 365 dagar
Börja när du vill

Stressa mindre och lev harmoniskt + bok på köpet

Bild på Giorgio Grossi
Giorgio Grossi Stressforskare och legitimerad psykoterapeut

Den här kursen ger dig alla redskapen för att kunna leva ett mer harmoniskt liv med mindre stress, där du själv står vid rodret.

I den här kursen får du ta del av vad stress egentligen är och vilken påverkan den har på oss människor på kort och lång sikt. Fakta kommer att blandas med konkreta tips och övningar som kommer att hjälpa dig att minska din stress samt också förhoppningsvis bidra till att du kan uppleva en större livskvalitet.

Köp kursen och få boken på köpet! Ett riktigt bra erbjudande för dig som vill ta första steget mot ett mer harmoniskt liv!

Boken Hantera din stress med KBT ger kunskap om vad stress egentligen är och hur den påverkar vår hälsa och prestationsförmåga. Med hjälp av tekniker från kognitiv beteendeterapi får du ett steg-för-steg-program med en serie konkreta färdigheter för att bättre hantera stressen i vardagen.

Ett kurspaket för dig som känner att den vardagliga stressen har blivit ett hinder för att må bra, prestera väl samt känna dig tillfreds med livet.

Boken skickas till angiven leveransadress inom två till fem veckor. Du kan så klart börja kursen innan du fått boken.

Du lär dig bland annat

  • Vad stress egentligen är
  • Hur du bör förhålla dig till tankar och känslor som utlöser din stress
  • Kartlägga vad som är viktigt i just ditt liv

För vem?

För dig som upplever att stressen har tagit för stor plats i ditt liv och som vill ha hjälp med att sortera ut vad som egentligen är viktigt för dig för att kunna leva ett harmoniskt liv.

Ungefärlig kurstid

Cirka 3 timmar + egen tid för övningar.

Du behöver

Det enda som du behöver är att unna dig tid att genomföra kursen.
Ordinarie pris 609 KR
Du sparar 119 KR
609,00 kr
490 kr
kursinnehåll
AVSNITT 1

Vad är stress?

Stress är kroppens reaktion på en situation som vi uppfattar som hotfull eller utmanande. Det är en överlevnadsmekanism sedan urminnes tider.
  1. Vad är stress?
  2. En uråldrig överlevnadsmekanism
AVSNITT 2

Kartlägg ditt beteende under stress

Kartläggning av dina stressreaktioner enligt en modell som kallas för SORK.
  1. SORK och exemplet snabbköpskön
  2. Sammanfattning av SORK-modellen
  3. Arbetsbladet "SORK"
AVSNITT 3

Problemlösning

Vi kan välja våra handlingar och därigenom påverka vår situation men däremot inte välja våra tankar och känslor. Men vi kan välja hur vi möter våra reaktioner!
  1. Strukturerad problemlösning och exemplet jobbiga morgnar
  2. Sinnesrobönen
  3. Arbetsbladet "Problemlösning"
AVSNITT 4

Vad är känslor?

Varje människa föds med en uppsättning grundläggande känslor. Vilka är det?
  1. Våra känslor och hur de fungerar
  2. Sammanfattning om känslor
AVSNITT 5

Vad är tankar?

Eftersom vi inte kan förändra våra tankar så återstår alternativet att låta dem vara som de är och helt enkelt acceptera dem. Och hur gör man det?
  1. Olika sätt att se på tankar
  2. Från fusion till defusion – att skapa distans till sina tankar
AVSNITT 6

Medveten närvaro

Många av de situationer som vi människor ältar existerar inte i nuet utan hör till gårdagen eller morgondagen. För att komma till nuet kan du träna på att uppmärksamma dina sinnen. Det du ser, hör, känner, doftar, smakar just nu, är upplevelser i nuet.
  1. Att leva i nuet
  2. Sammanfattning om medveten närvaro
  3. Fler övningar i medveten närvaro
AVSNITT 7

Vad är viktigt i ditt liv?

Värderingar handlar om hur vi vill leva våra liv. Om vi, av ett eller annat skäl, inte följer våra värden och önskningar uppstår lidande.
  1. Om värderingar och ditt 100-årskalas
  2. Dina grundläggande värderingar
  3. Arbetsbladet "Livskompass"
AVSNITT 8

Målsättning

Sätta upp konkreta, specifika, tidsbundna och realistiska mål utifrån dina värderingar.
  1. Ta små steg i värderad riktning
  2. Formulera dina mål
  3. Arbetsbladet "Målsättning"
AVSNITT 9

En sak i taget

Du hinner mer och känner dig mindre stressad när du gör en sak i taget.
  1. Mindre multitasking
  2. Hur du kan fokusera bättre på jobbet
AVSNITT 10

Återhämtning och vila

Olika typer av trötthet behöver olika typer av återhämtning. Hur åstadkommer du "randiga dagar"?
  1. Trötthet och randiga dagar
  2. Olika typer av återhämtning och att agera med närvaro
AVSNITT 11

Återfallsprevention

Skulle det vara så att du faller tillbaka i gamla mönster så är det faktiskt inte värre än att du börjar om på nytt. Det är högst mänskligt att göra misstag ibland men var snäll mot dig själv och led dig varsamt in igen på den väg som du vet är bra för dig.
  1. Slutord