Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies.

Vanliga frågor

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om oss och våra kurser. Hittar du inte det du söker kan du alltid mejla oss på [email protected].

Hur köper jag en kurs?

Vid varje kurs finns en köpknapp som leder dig till en betalsida där du enkelt följer instruktionerna.

Om du redan har ett konto hos oss och köper kursen när du är inloggad så kommer kursen automatiskt läggas till bland dina kurser.

Om du däremot inte har ett konto när du köper kursen så behöver du skapa ett. Det gör du på ett kick genom att klicka på Skapa konto-knappen som dyker upp när du köpt din kurs eller genom att klicka på länken i bekräftelsemejlet som du får efter köpet.

Kan jag ge bort en kurs till någon och hur gör jag i så fall?

Absolut, att ge bort en kurs går utmärkt så länge du vet vilken kurs du vill ge bort. Nedan beskriver vi hur du går till väga. Framöver kommer vi ordna så att du även kan ge bort ett presentbelopp, men den funktionen är ännu inte på plats.

Gå in på kursen du vill ge bort, klicka på knappen "Ge bort i present", fyll i dina uppgifter för att köpa kursen och slutför sedan betalningen.

När du köpt kursen kommer du få ett mejl med presentkortet till den mejladress du fyllde i i samband med betalningen. För att ge bort presentkortet så kan du skicka vidare mejlet till personen du vill ge kursen till eller så kan du skriva ut mejlet och ge det till hen. Presentkortet består av en kod som ger 100 % rabatt på kursen som du har köpt. Läs mer om hur man löser in presentkortet på frågan precis här under.

Hur gör jag om jag har fått en kurs i present?

Börja med att skapa ett konto hos oss om du inte redan har ett. Se till att du är inloggad och gå in på kursen som du har fått i present.

Klicka på köp-knappen och sen på den rosa texten "Har du en värdekod? Klicka här!". Skriv därefter in värdekoden du fått, klicka på "Lägg till" och kontrollera så att summan ändras till 0 kr. Efter det behöver du bara fylla i dina uppgifter och klicka på "Slutför köp" – sen har du kursen på ditt konto!

Kan jag få en företagsfaktura för mitt kursköp?

Ja, det går så fint så. Man kan i nuläget inte fylla i företagsuppgifter i vår kassa, men om du skickar iväg ett mejl till oss på [email protected] så ser vi till att hjälpa dig och ordna en faktura med uppgifterna du behöver.

Jag har köpt en kurs, vad händer nu?

Din kurs är tillgänglig på ditt konto i 365 dagar och du kan gå den när du vill under den tiden. Kurserna är logiskt uppbyggda med en början och ett slut, men det finns inget som hindrar att du hoppar mellan avsnitten. Och kanske vill du se om något om och om och om igen – du bestämmer helt enkelt!

Var hittar jag alla kurser?

Under fliken Alla kurser i toppmenyn.

Hur lång är en kurs?

Alla kurser är olika långa. En uppskattning av hur lång tid det tar att gå en viss kurs hittar du under rubriken Ungefärlig kurstid i informationen om respektive kurs.

Vad behöver jag för att gå en kurs?

Om du behöver något speciellt för att kunna gå kursen så anges det i informationen innan du köper kursen, närmare bestämt under rubriken Du behöver.

Hur startar jag en kurs?

Om du köper kursen i inloggat läge så dyker din kurs upp på ditt konto under fliken Mina kurser (som du hittar genom att klicka på profilikonen uppe till höger), och därifrån börjar du kursen när det passar dig.

Har du inte skapat ett konto hos oss innan köpet så behöver du göra det för att koppla ihop kursen med dig. Att skapa ett konto hos oss gör du genom att klicka på Skapa konto-knappen som dyker upp när du köpt din kurs eller genom att klicka på länken i bekräftelsemejlet som du får efter köpet.

Vad händer när jag har startat kursen?

Du får tillgång till hela kursen. Vi rekommenderar att du går kursen i den ordning som det är tänkt – det vill säga att du börjar med det första momentet i det första avsnittet – men självklart kan du hoppa runt precis som du själv vill.

Hur lång tid har jag tillgång till kursen?

Kursen är giltig och finns på ditt konto i 365 dagar från och med att du köpt den.

Om du köper ett presentkort på en kurs så kan det lösas in fram till ett år efter köpet. Mottagaren får tillgång till sin kurs i ett år från och med det att hen löser in presentkortet. (Det innebär alltså att om du köper ett presentkort på julafton iår så kan det lösas in fram till den 23 december nästa år, och om mottagaren löser in presentkortet på sista dagen så har hen kursen fram till den 22 december året därpå)

I vissa kurser finns det nedladdningsbara pdf:er. Dessa kan du ladda ner och/eller skriva ut, och du kan därmed spara dem hur länge du vill.

Kan jag gå kursen flera gånger?

Jajamen! När du har köpt kursen så finns den på ditt konto i ett år och under den tiden kan du gå kursen precis hur många gånger du vill.

Hur kan jag få information om nya kurser?

Genom att registrera dig för vårt nyhetsbrev! I nyhetsbrevet berättar vi om nya kurser och profiler. Allt du behöver göra för att få nyhetsbrevet är att fylla i din mejladress längst nere till vänster här på sidan och klicka på Skicka. Oroa dig inte för spam, vi lovar att bara mejla när vi har flera spännande nyheter att dela med oss av!

Hur skapar jag ett konto på Brillbee?

Klicka på Skapa konto uppe i menyraden, fyll i din mejladress och det lösenord du vill använda på Brillbee – sedan är det bara att registrera dig. Om du vill kan du registrera dig med ditt Facebook-konto istället för mejl. Vi kommer inte posta något på din vägg i ditt namn, vi lovar!

Jag kan inte logga in fast jag har registrerat ett konto. Vad gör jag nu?

Har du problem med att logga in så kan det bero på en inställning i din webbläsare. Prova gärna med webbläsaren Google Chrome och se till att du tillåter cookies. Om det inte heller fungerar så mejla oss på [email protected] så hjälper vi dig.

Hur ändrar jag mejladress och/eller lösenord på mitt konto?

Logga in på ditt konto, klicka på avataren längst upp till höger och klicka därefter på "Mitt konto" som dyker upp i menyn som fälls ner. 

Om du vill ändra mejladressen på ditt konto så behöver du bara klicka i fältet för mejladress, fylla i den nya adressen och därefter klicka på "Spara"-knappen.

Om du vill byta lösenord så fyller du i de tre fälten under rubriken "Ändra lösenord" med ditt gamla samt ditt nya lösenord och sen är det bara att klicka på "Spara"-knappen.

OBS om du har registrerat ditt Brillbee-konto via Facebook så kan du inte byta mejladress eller lösenord (eller profilbild för den delen) på vår sajt. Det beror på att både mejladress, lösenord och profilbild hämtas från din Facebook-profil, så om du vill byta något av detta behöver du göra det direkt på Facebook.

Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?

Klicka på Glömt ditt lösenord?Logga in-sidan och fyll sedan i din mejladress och klicka på Skicka en länk.

Om du fyllt i rätt mejladress (dvs den som du använde när du skapade ditt konto hos oss) så kommer du få ett mejl med en länk för att återställa lösenordet. Genom att klicka på länken i mejlet så kommer du till en sida där du får fylla i ett nytt lösenord. Klicka på Återställ när du fyllt i ditt nya lösenord så kan du sedan logga in med det.

Om det inte skulle fungera kan du mejla till oss ([email protected]) så ska vi se till att hjälpa dig.

Varför får jag inget nytt lösenord fast jag bett om det?

Kolla så att mejlet inte har hamnat i din skräppost. Hittar du det inte där kan du ha registrerat dig med en felstavad mejladress. Behöver du hjälp så finns vi på [email protected].

Finns det undertexter till filmerna i kurserna?

Nej, i dagsläget är våra filmer dessvärre inte textade, men vi utvecklar ständigt vår tjänst och i framtiden kommer vi erbjuda textade filmer.

När undertexter kommer komma på plats mer exakt kan vi inte riktigt säga, men vi är väl medvetna om att det finns en stor efterfrågan på just undertexter och det är såklart något vi tar hänsyn till när vi prioriterar vilka nya funktioner vi ska utveckla.

Vilka webbläsare stödjer ni?

Vi stödjer de flesta moderna webbläsare två versioner bakåt, närmare bestämt Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge, Safari samt Internet Explorer. Internet Explorer stöds dock endast i version 11, eftersom Microsoft släppt stödet för äldre versioner.

På whatbrowser.org kan du se vilken webbläsare du använder och välja att byta webbläsare eller ladda ner den senaste versionen av den du redan använder.

Går det att använda Brillbee utomlands?

Absolut! Oavsett om du bor utomlands eller om du vill gå en kurs på semestern så är det fritt fram att skapa ett konto hos oss och gå våra kurser när du inte befinner dig i Sverige.

Som det fungerar just nu så behöver du fylla i ett svenskt mobiltelefonnummer och en svensk adress för att kunna köpa en kurs hos oss. Saknar du något av detta? Ingen fara! Mejla till oss på [email protected] så ser vill att hjälpa dig.