Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer om cookies.

Lär dig något nytt i höst! Få 15% rabatt på alla kurser och presentkort med koden HÖST. Gäller till och med 31 oktober 2018.

Vanliga frågor

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om oss och våra kurser. Hittar du inte det du söker kan du alltid mejla oss på [email protected].

Kan jag gå kursen flera gånger?

Jajamen! När du har köpt kursen så finns den på ditt konto i ett år och under den tiden kan du gå kursen precis hur många gånger du vill.

Hur köper jag en kurs?

Vid varje kurs finns en köpknapp som leder dig till en betalsida där du enkelt följer instruktionerna. Du betalar säkert via Klarna.

Om du har ett konto hos oss och köper kursen när du är inloggad så kommer kursen automatiskt läggas till bland dina kurser.

Om du däremot inte är inloggad på ditt konto när du köper kursen så behöver du skapa ett konto för att komma åt din kurs. Det gör du på ett kick genom att klicka på Skapa konto-knappen som dyker upp när du köpt din kurs eller genom att klicka på länken i bekräftelsemejlet som du får efter köpet.

Hur lång tid har jag tillgång till kursen?

Kursen är giltig och finns på ditt konto i 365 dagar från och med att du köpt den.

Om du köper ett presentkort på en kurs så kan det lösas in i ett år efter köpet. Mottagaren får tillgång till sin kurs i ett år från och med det att hen löser in presentkortet.

I vissa kurser finns det nedladdningsbara pdf:er. Dessa kan du ladda ner och/eller skriva ut, och du kan därmed spara dem hur länge du vill.

Jag har köpt en kurs, vad händer nu?

Din kurs är tillgänglig på ditt konto i 365 dagar och du kan gå den när du vill under den tiden. Kurserna är logiskt uppbyggda med en början och ett slut, men det finns inget som hindrar att du hoppar mellan avsnitten. Och kanske vill du se om något om och om och om igen – du bestämmer helt enkelt!

Hur lång är en kurs?

Alla kurser är olika långa. En uppskattning av hur lång tid det tar att gå en viss kurs hittar du under rubriken Ungefärlig kurstid i informationen om respektive kurs.

Hur ger jag bort en kurs till någon?

Gå in på kursen du vill ge bort och klicka på knappen "Ge bort i present". Mer information och instruktioner hittar du på sidan Presentkort.

För att ge bort kursen så kan du antingen skicka vidare presentkortsmejlet till mottagaren eller så kan du ladda ner och skriva ut det som en formgivet kort (i form av en pdf), där värdekoden står och där det finns lite mer info om kursen i fråga. Den som fått kursen löser in sitt presentkort genom att gå in på Lös in presentkort – läs mer om hur det funkar på frågan precis här under.

PS Framöver kommer vi ordna så att du även kan ge bort ett presentbelopp, men den funktionen är ännu inte på plats.

Hur gör jag om jag har fått ett presentkort på en kurs?

Presentkort på en specifik kurs
Gå in på Lös in presentkort (som du också hittar via sidomenyn). Fyll i din värdekod och klicka på "Lös in värdekod". Skapa därefter ett konto, eller logga in om du redan har ett konto. När du gjort det så kommer du direkt in till din kurs och den har du nu på ditt konto i ett år framöver.

Presentkort som gäller på en av flera kurser
Skapa ett konto hos oss eller logga in på ditt konto om du redan har ett. Gå sedan in på kursen du vill ha och tryck på köp-knappen. Klicka på "Har du en värdekod? Klicka här!", fyll i och lägg till koden, kontrollera att summan ändras till 0 kr och gå sedan vidare genom att fylla i dina uppgifter.

Vad behöver jag för att gå en kurs?

Om du behöver något speciellt för att kunna gå kursen så anges det i informationen innan du köper kursen, närmare bestämt under rubriken Du behöver.

Går det att använda Brillbee utomlands?

Absolut! Oavsett om du bor utomlands eller om du vill gå en kurs på semestern så är det fritt fram att skapa ett konto hos oss och gå våra kurser när du inte befinner dig i Sverige.

Som det fungerar just nu så behöver du fylla i ett svenskt mobiltelefonnummer och en svensk adress för att kunna köpa en kurs hos oss. Saknar du något av detta? Ingen fara! Mejla oss på [email protected] så ser vill att hjälpa dig.

Vilka webbläsare stödjer ni?

Vi stödjer de flesta moderna webbläsare två versioner bakåt, närmare bestämt Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge, Safari samt Internet Explorer. Internet Explorer stöds dock endast i version 11, eftersom Microsoft släppt stödet för äldre versioner.

På whatbrowser.org kan du se vilken webbläsare du använder och välja att byta webbläsare eller ladda ner den senaste versionen av den du redan använder.

Finns det undertexter till filmerna i kurserna?

Nej, i dagsläget är våra filmer dessvärre inte textade, men vi utvecklar ständigt vår tjänst och i framtiden kommer vi erbjuda textade filmer.

När undertexter kommer komma på plats mer exakt kan vi inte riktigt säga, men vi är väl medvetna om att det finns en stor efterfrågan på just undertexter och det är såklart något vi tar hänsyn till när vi prioriterar vilka nya funktioner vi ska utveckla.

Hur kan jag få information om nya kurser?

Genom att registrera dig för vårt nyhetsbrev! I nyhetsbrevet berättar vi om nya kurser och profiler. Allt du behöver göra för att få nyhetsbrevet är att fylla i din mejladress längst nere till vänster här på sidan och klicka på Skicka. Oroa dig inte för spam, vi lovar att bara mejla när vi har flera spännande nyheter att dela med oss av!

Jag vill skapa en egen kurs, hur gör jag?

Vad roligt! Inom kort kommer vi lansera ett användarverktyg där du kan skapa din egen kurs. För mer info om detta, mejla oss på [email protected]

Hur skapar jag ett konto på Brillbee?

Klicka på Skapa konto uppe i menyraden, fyll i din mejladress och det lösenord du vill använda på Brillbee – sedan är det bara att registrera dig. Om du vill kan du registrera dig med ditt Facebook-konto istället för mejl. Vi kommer inte posta något på din vägg i ditt namn, vi lovar!

Var hittar jag alla kurser?

Under fliken Alla kurser i toppmenyn.

Hur startar jag en kurs?

Om du köper kursen i inloggat läge så dyker din kurs upp på ditt konto under fliken Mina kurser, och därifrån börjar du kursen när det passar dig.

Har du inte skapat ett konto hos oss innan köpet så behöver du göra det för att koppla ihop kursen med dig. Att skapa ett konto hos oss gör du genom att klicka på Skapa konto-knappen som dyker upp när du köpt din kurs eller genom att klicka på länken i bekräftelsemejlet som du får efter köpet.

Vad händer när jag har startat kursen?

Du får tillgång till hela kursen. Vi rekommenderar att du går kursen i den ordning som det är tänkt – det vill säga att du börjar med det första momentet i det första avsnittet – men självklart kan du hoppa runt precis som du själv vill.

Kan jag få en företagsfaktura för mitt kursköp?

Ja, det går så fint så. Man kan i nuläget inte fylla i företagsuppgifter i vår kassa, men om du mejlar oss på [email protected] så ser vi till att hjälpa dig och ordna en faktura med uppgifterna du behöver.

Jag kan inte logga in fast jag har registrerat ett konto. Vad gör jag nu?

Har du problem med att logga in så kan det bero på en inställning i din webbläsare. Prova gärna med webbläsaren Google Chrome och se till att du tillåter cookies. Om det inte heller fungerar så mejla oss på [email protected] så hjälper vi dig.

Hur ändrar jag mejladress och/eller lösenord på mitt konto?

Logga in på ditt konto, klicka längst upp till höger för att få fram menyn och klicka därefter på "Mitt konto" som dyker upp i menyn som fälls ner. 

Om du vill ändra mejladressen på ditt konto så behöver du bara klicka i fältet för mejladress, fylla i den nya adressen och därefter klicka på "Spara"-knappen.

Om du vill byta lösenord så fyller du i de tre fälten under rubriken "Ändra lösenord" med ditt gamla samt ditt nya lösenord och sen är det bara att klicka på "Spara"-knappen.

OBS om du har registrerat ditt Brillbee-konto via Facebook så kan du inte byta mejladress eller lösenord (eller profilbild för den delen) på vår sajt. Det beror på att både mejladress, lösenord och profilbild hämtas från din Facebook-profil, så om du vill byta något av detta behöver du göra det direkt på Facebook.

Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?

Klicka på Glömt ditt lösenord?Logga in-sidan och fyll sedan i din mejladress och klicka på Skicka en länk.

Om du fyllt i rätt mejladress (dvs den som du använde när du skapade ditt konto hos oss) så kommer du få ett mejl med en länk för att återställa lösenordet. Genom att klicka på länken i mejlet så kommer du till en sida där du får fylla i ett nytt lösenord. Klicka på Återställ när du fyllt i ditt nya lösenord så kan du sedan logga in med det.

Om det inte skulle fungera kan du mejla till oss ([email protected]) så ska vi se till att hjälpa dig.

Varför får jag inget nytt lösenord fast jag bett om det?

Kolla så att mejlet inte har hamnat i din skräppost. Hittar du det inte där kan du ha registrerat dig med en felstavad mejladress. Behöver du hjälp så finns vi på [email protected].